Sevtap BAYRAKTAR, Karadeniz’in İlk Kadın Koro Şefi

Karadeniz’in İlk Kadın Koro Şefi

Karadeniz’in ilk kadın koro şefi H. Sevtap Bayraktar; dedesi, babası ve halalarının ud, cümbüş ve piyano meşklerinden feyz alarak, mandolin dersi almasıyla başladığı müzik yolculuğuna şu an Samsun Devlet Su İşleri Türk Müziği Topluluğu’nda şef olarak devam ediyor. Devlet Su İşleri Personel ve Eğitim Şube Müdürlüğü’nde görev yapan Bayraktar aynı zamanda koro çalışmalarını da büyük bir özveri ile sürdürüyor. Tüm konserlerini, sivil toplum kuruluşları ve okul aile birlikleri yararına gerçekleştiren, Samsun Devlet Su İşleri Türk Müziği Topluluğu’nun değerli şefi H.Sevtap Bayraktar ile koro çalışmalarına dair her şeyi konuştuğumuz keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik.

HABERHAYAT: Sizi tanıyabilir miyiz?
H.SEVTAP BAYRAKTAR: Vezirköprü İlçesi’nde doğdum. Dört kardeşin en küçüğüyüm. Öğrenim hayatıma Samsun Atatürk İlkokulu’nda başladım, İlkadım Ortaokulu’nda ve Ondokuzmayıs Lisesi’nde devam ettim. Eskişehir Anadolu Üniversitesi İşletme Bölümü mezunuyum. 1986 yılı aralık ayında Samsun DSİ 7. Bölge Müdürlüğü’n de göreve başladım ve halen devam etmekteyim. Müzikle ilkokuldan beri iç içeyim. Mandolin, flüt, bağlama, ud ve viyola çalıyorum. 1992 yılında beste denemelerim oldu. Bir saz semaisi bir sözlü beste çalışmam TRT repertuarına alınmıştır. Bestelerimin söz yazarları arasında Cengiz Cermen, Şahin Çangal, Yavuz Zikkuş, Mehmet Çınarlı, Sevinç Atan gibi değerli söz yazarları bulunmaktadır. Yaşamak Başka Bir Andı, Zaman Akar Su Gibi, Mevsim Bahar Dallar Çiçek, Gönül Küstü Bu Akşam, Kız Aşka mı Düştün, Şu Karanlık Gönlüme, Meşaleler Tutuşur, Alevlenir Gönüller gibi birçok eseri besteledim. Bestekar ve söz yazarı Tuhan Taşan’ın hazırlamış olduğu, Kadın Bestekarlar ve Samsunlu Sanatçılar kitabında bestelerime yer verilmiştir.

HABERHAYAT: Karadeniz’in ilk kadın koro şefisiniz. Bu süreç nasıl gelişti?
H.SEVTAP BAYRAKTAR: 1992 yılında halen Kültür Bakanlığı Samsun Devlet Klasik Türk Müziği Korosu saz sanatçısı, bestekar ve söz yazarı Cengiz Cermen’den ud, nota-solfej, uslub ve tegeanni dersleri aldıktan sonra ud ve viyola çalışmalarım devam etti. 2000 yılında SSK korosunda ‘udi’olarak çalışmalara katıldım. 2002 yılında da halen çalışmakta olduğum kurumum DSİ 7. Bölge Müdürlüğü’ne kurumumuzda Türk Sanat Müziği Korosu kurma istediğimden bahsettim. Koromuzun kurulmasına izin ve destek aldıktan sonra DSİ çalışanları ve yakınları ile topluluğumuzu kurduk. 17 yıldır devam eden koromuzla şu ana kadar Samsun’da 33 seri konser verilmiş olup 34. seri konser hazırlıkları devam etmektedir.

HABERHAYAT: Karadeniz’in ilk kadın koro şefi olmak size neler hissettiriyor?
H.SEVTAP BAYRAKTAR: Yaptığım işle gurur duyuyorum. Benim tanımadığım insanların beni tanıyor olması, saygıyla bakması çok güzel bir duygu. Yaptığım hizmetin geri dönüşü bu benim için.

HABERHAYAT: Devlet Su İşleri bünyesindeki koro çalışmalarınızdan biraz bahseder misiniz?
H.SEVTAP BAYRAKTAR: Koro çalışmalarımız, haftada iki gün, mesai saatleri dışında, kurumumuza ait salonda gerçekleşiyor. Eylül ayında başlattığımız çalışmalarımızı üç ay sonrasında bir konser ile bir dernek veya okula bağış yaparak sonlandırıyoruz. Sivil toplum kuruluşlarından veya okul aile birliklerinden gelen talepleri değerlendiriyoruz. İlk konserimizi 2003 yılı mayıs ayında Lösemili ve Kan Hastalıklı Çocuklar Derneği yararına verdik. Daha sonra Eğitim gönüllüleri Samsun Eğitim Parkı, Samsun Atatürk Ortaokulu ve 19 Mayıs Lisesi Okul Aile Birliklerine, Diyabetle Yaşam Derneği, Karadeniz İlleri Kadın Platformu, Türk Üniversiteli Kadınlar Derneği, Samsun Mübadele Derneği, Altı Nokta Körler Derneği, Körleri Eğitim ve Yetiştirme Derneği, Altınkum Özel Eğitim ve Uygulama Merkezi gibi birçok dernek yararına konserlerimizi verdik. 34. konser çalışmalarımız ise Samsun Otizmli Çocuklar Derneği yararına verilmek üzere devam ediyor.

HABERHAYAT: Kaç kişilik bir ekipsiniz?
H.SEVTAP BAYRAKTAR: 40 kişilik bir ekibiz. Zaman zaman sayımız değişebiliyor.

HABERHAYAT: Sadece şehir içinde mi konser veriyorsunuz, yoksa yurt içi ya da yurt dışı turneleriniz var mı?
H.SEVTAP BAYRAKTAR: Bu zamana kadar Samsun’un birçok ilçesinde konser verdik. Sinop Ayancık’ta konserimiz oldu. Konserlerimiz, genelde il genelinde oluyor. Ama tabii ki yurt içi ve yurt dışında da konserler vermeyi çok isteriz.

HABERHAYAT: Koro çalışmalarınızı nasıl gerçekleştiriyorsunuz?
H.SEVTAP BAYRAKTAR: Pazartesi ve perşembe akşamları saat 18.00- 20.00 arası çalışma yapıyoruz. Repertuarı ben hazırlıyorum. Özellikle TRT repertuarında geçmiş eserlere yer veriyorum. Amatör bir ruhla profesyonelce hazırlanıyoruz.

HABERHAYAT: Konserlere ne kadar sürede hazırlanıyorsunuz?
H.SEVTAP BAYRAKTAR: Eylül’ün 15’inde çalışmalara başlıyoruz. Aralık ya da ocak ayında bir konser veriyoruz. Kısa bir aradan sonra çalışmalara tekrar başlıyoruz. Bir de mayıs ayında konser veriyoruz. Senede iki konserimiz oluyor.

HABERHAYAT: Çalışmalarınızı nerede yapıyorsunuz?
H.SEVTAP BAYRAKTAR: Devlet Su İşleri 7. Bölge Müdürlüğü bünyesindeki toplantı salonumuzda, bölge müdürümüzün izniyle, mesai saatleri dışında çalışmalarımızı gerçekleştiriyoruz.

HABERHAYAT: İyi bir koro olması için neler olması gerekiyor?
H.SEVTAP BAYRAKTAR: İyi bir koro olmak için öncelikle disiplin gerekiyor. Çok özel bir mazeret olmadıktan sonra, koro üyelerimizin provalara gelmeme durumu olmaz. Ekibimiz çalışmaları isteyerek yapıyor. Bunun yanı sıra tabii ki saygı ve sevgi de gerekiyor.

HABERHAYAT: Bir koro üyesinde hangi özellikler olmalı?
H.SEVTAP BAYRAKTAR: Koristin sesinin yeterli olması, sesini kullanabilmesi ve ritm duygusu olması gerekiyor.

HABERHAYAT: Sizce iyi bir koro şefi olmak ne gerekmektedir?
H.SEVTAP BAYRAKTAR: İyi bir koro şefi olmak için müzik bilgisinin yanı sıra iyi bir idareci olması da şarttır. Koro şefi ekibiyle iyi bir iletişim kurmalıdır. Konser esnasında da saz sanatçılarını, koristleri ve izleyicileri kaynaştırabilmelidir.

HABERHAYAT: Repertuarlarınızı neye göre belirliyorsunuz?
H.SEVTAP BAYRAKTAR: Repertuarları zamana, mekana, bağış yapacağımız kurumlara göre belirliyorum. Repertuarda yerel bestekarların ve söz yazarlarının eserlerine de yer veriyorum.

HABERHAYAT: Karadeniz türküleri, Trakya türküleri veya başka bir yörenin eserlerini okuduğunuz konsept çalışmalarınız oluyor mu?
H.SEVTAP BAYRAKTAR: Her konserimizde bir Karadeniz ya da bir Rumeli türküsü mutlaka olur. Bazen repertuarda yer alan esere uygun olarak tango ve halk oyunları ekibine de yer veriyoruz. Konserlerimize TRT Sanatçılarımız Nusret Yılmaz, Sami Aksu ve İTÜ öğretim görevlisi Udi- Bestekar ve Müzikolog Mehmet Emin Bitmez de konuk olarak destek verdiler.

HABERHAYAT: Bir konserde kaç beste icra ediyorsunuz?
H.SEVTAP BAYRAKTAR: İki bölümden oluşan konserlerimiz toplam 25 ya da 30 eser icra ediyoruz.

HABERHAYAT: Sizce, Türk Sanat Müziği hak ettiği ilgiyi ve değeri görüyor mu?
H.SEVTAP BAYRAKTAR: Türk Sanat Müziğinin hak ettiği ilgiyi ve değeri gördüğünü düşünüyorum. Bunu konser salonumuzu doldurup taşıran izleyicilerimizden anlayabiliyorum. Bu ilgi ve değerin artması yolunda biz elimizden gelen gayreti gösteriyoruz.

HABERHAYAT: Son olarak neler söylemek istersiniz okuyucularımıza vermek istediğiniz bir mesaj var mı?
H.SEVTAP BAYRAKTAR: Öncelikle derginizde çalışmalarımıza yer vermeyi düşündüğünüz için size çok teşekkür ediyorum. Sivil Toplum Kuruluşlarına ve Okul Aile Birliklerine konserler vermeye devam edeceğiz. Samsun halkına maddi, manevi desteklerinden dolayı çok teşekkür ediyor, ilginin artarak devam etmesini diliyorum.

 

Beğene bileceğinizi düşündüklerimiz...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir