HALKLA İLİŞKİLERİ DE YANLIŞ ANLADIK – YAŞAR TUNCEL

Share

Halkla ilişkiler yani ’’Public Relations’’ kısa kullanımı ve profesyonel hayatta bilinen adıyla ‘’PR’’.

Kurum ya da kuruluşun muhatap olduğu ve olacağı bütün hedef kitleler ile ilişkileri düzenleyerek, bu kitlelerin kuruma karşı olan bilgisizliklerini, bilgiye, ilgisizliklerini ilgiye ve de sempatilerini kurumsal kimliğe dönüştürme çabalarının bütünüdür. Hedef kitleleriyle iletişim kurarken çift yönlü bir iletişim sürecini kullanmaktadır. Bu çift yönlü iletişimi gerçekleştirmek için iletişim ve medya kanallarını kullanmaktadır. Halkla ilişkiler genel olarak kamuoyu oluşturma tekniklerinden yararlanmaktadır.

Halkla ilişkiler ne iş yapar?

Genel olarak marka, kurum ya da kişinin bilinirliği en az maliyetlerle arttırma haber değeri ve haber üretme, öneri ve marka danışmanlığı, kurumsal yayınlar, kurum hakkında yayın, toplumla İlişkiler, kurumsal imaja yönelik reklam, mesaj, kamuoyu yaratma ve etkileme ve sosyal içerikli programlar üretir.

Yani genel anlamda bilindiği ve anlaşıldığı gibi sadece basınla olan ilişkileri yönetmez. Halkla ilişkilerin görev tanımı çok daha geniş bir alanı kapsamaktadır.

Kurumsal firmalar PR çalışmaları için PR ajansları ile çalıştığı gibi kendi kurumsal iletişim müdürlerini çalıştırarak da bu işlevi yürütebilmektedir.

Ajans olunca PR ama firma olunca neden kurumsal iletişim müdür diye sorabilirsiniz.

Çünkü birçok firmanın danışma bölümünde halkla ilişkiler ve danışma yazıyor. Yani bizde halkla ilişkiler mesleği sadece basın danışmanlığı ile değil danışma ile de karışmış, tamamen yanlış anlaşılmış ya da anlaşılamamış durumda.

Bu sebepten firmaların halkla ilişkiler yöneticileri, kurumsal halkla ilişkiler yerine yaptıkları işin farklı bir tanımı olan kurumsal iletişim müdürü olarak adlanarak bu karmaşadan zekice sıyrılıyorlar. Sonuçta işleri bu. Biliyorlar bu işi.

Yani özetle halkla ilişkiler dediysek o anlamda değil. Dar anlamda değil. Daha genel bir anlamda bakmamız gerekiyor.

Görüyorsunuz ya birçok sektörde olduğu gibi halkla ilişkileri de yanlış anlamışız.

Zaten halkla ilişkiler mesleğinin tarihi genel anlamda milattan öncesine dayanırken ülkemizde ise Osmanlı döneminde bir takım çalışmalar yapılmış olsa da meslek olarak ancak 1960’larda kendisine yer bulmaya başlamış durumda. Bu mesleği tanımakta geç kaldığımız gibi tanırken de yanlış anlamış olmamız cabası.

Yeni yetişen halkla ilişkiler uzmanlarının ve sayısı her geçen gün artan PR ajanslarının bu yanlış algıyı yıkacağına ve halkla ilişkiler mesleğine yeni bir soluk getireceğine inanıyorum.

Bir sonraki sayımızda görüşene kadar kendinize çok çok iyi bakın. Hoşçakalın.

 

YAŞAR TUNCEL

 

You may also like...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir