KULAKTAN KULAĞA PAZARLAMA (WORD OF MOUTH – WOM) NEDİR?

Esnaf lokantalarına gittiğinizde duvarda şunu okuyabilirsiniz; “Memnuniyetinizi arkadaşlarınıza, şikâyetinizi bize iletiniz” En eski ağızdan ağıza pazarlama yöntemi budur. Daha doğrusu, insanları ağızdan ağıza pazarlamaya teşvik eden en eski yöntemdir. Yeni yöntemi ise artık her internet sitesinde bulunan “Share This!” uygulamasıdır. Ya da msn, elektronik postalardır.

Ağızdan ağıza pazarlama, kısaca, tüketicilerin marka/ürün/hizmet/şirket hakkındaki düşüncelerini çevrelerine aktarmasıdır. Kelebek etkisi ile çok fazla kişiye, çok fazla uzağa gidebilir bu yolla markanız. Hele hele iletişim araçlarının çılgınlığa döndüğü bu günlerde. Tabi ki sadece olumlu düşünceler gitmiyor kulaktan kulağa, hatta ben Türk toplumu olarak olumsuz görüşlerimizi daha çok yaydığımızı düşünüyorum. Dolayısıyla ağızdan ağıza pazarlama, bir taşla binlerce kuş vurmak anlamına gelebileceği gibi ya da bir taşla binlerce kuş öldürmek anlamına da gelebilir.

 

Neden Diğer İnsanların Tavsiyelerini Dinleyelim Ki?

George Silverman, Walter J. Carl ve Dave Balter’a göre kulaktan kulağa iletişimin temelini oluşturan ‘başkalarının tavsiyelerine göre hareket etmenin nedenleri şunlardır:

  1. İnsanlar sevdikleri insanların dediklerine inanırlar.
  2. Bire bir deneyim paylaşma mekanizması vardır; bu nedenle birinin yaşadığı deneyimi anlatması ile diğer kişi dolaylı yoldan o deneyimi elde etmiş olur.
  3. Hedeflenen tüketiciye en kişisel şekilde yaklaşma imkanı verir.
  4. Deneyimleyen tüketici yorumlarını direk olarak paylaştığı için diğer potansiyel tüketicilere zaman kazandırır.

Kulaktan Kulağa İletişimin Sınıflandırılması Nasıl Olur?

Word of Mouth Marketing Birliği (WOMMA)’e göre kulaktan kulağa iletişim, organik ve inorganik olmak üzere ikiye ayrılır. Bu ayrım, müşterinin markayı ağızdan ağıza ile doğal olarak yayması ya da markanın bunu bilerek müşteriye yaptırmaya çalışmasına göre yapılır.

Organik KKİ, insanların marka hakkındaki görüşlerini kendiliğinden çevresiyle paylaşmasıdır.

İnorganik KKİ ise, insanların olumlu paylaşımlarını çevresiyle paylaşma süresini hızlandırmaya yönelik kampanyalardır.

Bu Ayrım İletişimin Kimden Kime Doğru Olduğuna Göre DE Yapılabilir Mİ?

 

1- Uzmandan uzmana verilen olumlu ya olumsuz tavsiyeler en önemlileridir. Çünkü uzmanlar saygı görür, daha çok dinlenirler ve genelde daha çok kişiye ulaşırlar, yani az sayıda gerçekleşen bu durum, ilerde çok daha fazla kişiye yayılacaktır.

2- Uzmandan vatandaşa verilen olumlu ya olumsuz tavsiyeler de çok önemlidir. Çünkü ciddiye alınırlar.

3- Vatandaştan vatandaşa verilen tavsiyeler daha az önemli olsa da daha çok gerçekleşeceği için önemlidir.

Sonuç olarak ağızdan ağıza pazarlama yöntemleri esnaf lokantalarının duvarlarından, bloglara / chat programlarına / şikayet sitelerine / billboard’lara / IRC odalarına taşınsa da mantık aynıdır; Ağızdan ağıza pazarlama, bir taşla binlerce kuş vurmak anlamına gelebileceği gibi ya da bir taşla binlerce kuş öldürmek anlamına da gelebilir.

 

Meral Kıvırcı

İletişim ve Medya Uzmanı

Beğene bileceğinizi düşündüklerimiz...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir