“SAMSUN’DA ÇOK ÖZEL BİR TİYATRO SEYİRCİSİ VAR”

 

Erzurum Devlet Tiyatrosu sanatçılarından Mehmet Yıldız, Reşat Nuri Güntekin’in unutulmaz eseri Hülleci’yi sahnelemek için Samsun’da.

Kasım ayında sahnelenecek Hülleci Oyununu HaberHayat Dergisi’ne anlatan Tecrübeli Sanatçı, tiyatro ve televizyon dünyasıyla ilgili dikkat çeken açıklamalara yaptı.

 

HABERHAYAT: Sizi tanıyabilir miyiz?

MEHMET YILDIZ: 1976 yılında doğdum. Erzurum Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Tiyatro Oyunculuk Bölümü mezunuyum. 2000-2001 yılından beri Erzurum Devlet Tiyatrosu’nda çalışıyorum. Sanatçıyım. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi’nde Geleneksel Türk Tiyatrosu Tipleri üzerine yüksek lisans eğitimi aldım. Evliyim. 2 tane çocuğum var.

Tiyatro oyunculuğunun yanında rejisörlük yapıyorum. Oyun oynamaktan keyif alıyoruz ama yönetmenlik de bizim için ayrı keyif. Tiyatro sanatçıları alarak bizler hayata dair, gündeme dair, yaşadığımız şeylere dair söyleyecek bir sözümüz varsa; bunu tiyatro yönetmenliği ile yapabiliriz. Çünkü oyuncu olarak biraz yönetmene bağlıyız. Çünkü reji yönetmenin, hayal dünyası yönetmenin, onu kurgulandığı dünyada, onun bulduğu metin üzerinden insanlara, hayata söylemek istediğim bir mesaj var. Bunu da yönetmenlik, rejisörlük koltuğunda yapabilirsin.

HABERBHAYAT: Peki, Yönetmenlik mi oyunculuk mu?

MEHMET YILDIZ: Bunlar o kadar ayrılmaz ki; sahnede bir bütünsünüz. Sahnede mutlusunuz. Sahnede oyun oynamaktan keyif alıyorsunuz. İnsanlara sesinizle, nefesinizle, bedeninizle duygunuzla bir şeyler anlatıyorsunuz. Bu çok keyifli bir şey ama diğer taraftan da şu var; hayata dair, yaşanmışlıklara dair bir şeyleri de rejisörlük yaparak anlatabiliyorsunuz.

Öyle bir çıkmazı var. Ne oyunculuk ne de yönetmenlik gibi politik bir cevap da vermek istemiyorum ama… Sahnede oyunculuk olarak mutluyum. Sahnede oyuncu olarak heyecanımın duygumun, sesimin seyirciye ulaşması beni mutlu ediyor. Haz duyuyorum. Ana mesleğim o. Sanatçıyım/ Oyuncuyum ben.

HABERHAYAT: Kaç seneden beri rejisörlük yapıyorsunuz?

MEHMET YILDIZ: 2009’dan beri oyun yönetiyorum. Her sezon olmasa da 2 yılda bir 3 yılda bir oyunlar yönetiyorum. Sadece Devlet Tiyatrosu’nda da değil; özel tiyatrolarda da oyunlar yönetiyorum.

HABERHAYAT: Samsun’da bulunma nedeniniz nedir?

MEHMET YILDIZ: Samsun’da 6.cısı düzenlenen Tiyatro Köyü’ne katıldım. Karadeniz Tiyatro Birliği’nin (Katip)’in düzenlediği Tiyatro Köyüne katıldım. Bu tiyatro köyünde ‘Geleneksel Türk Tiyatrosu Metinlerine Çağdaş Yorumlar’ üzerine bir reji atölyesi yaptık. Yaklaşık bir 10-15 kişi katıldı. Samsun’dan ve civar illerden tiyatro yapan veya yapmak isteyen kişilerdi bunlar… Bu noktada onlarla bu çalışmayı yaptık; zaten KATİB’in yönetim Kurulu’ndaki arkadaşlarımız Amasya Üniversitesi’nin düzenlediği tiyatro günlerinde Hakan Kolap’ın yazdığı ve benim yönettiğim ‘Koleksiyoncu’ adlı oyunu seyrettiler. Biz orada açılış oyunuyduk. O oyunu seyrettikten sonra böyle bir şeye karar verdiler. Geçen mayıs ayında böyle bir şeye karar verdik. Temmuz ayının son haftasında Atakum Büyükşehir Belediyesi Sanat Merkezi’nde bu atölye çalışmasını düzenledik. Sonra da burada arkadaşlarımızla tanıştık.  Kaynaştık. ‘Hülleci’ oyununu da çalıştık.

‘Hülleci’ oyunu geleneksel Türk Tiyatrosu ögeleri kullanılarak yazılmış güzel bir komedi. Ben de 2015 yılında Erzurum Devlet Tiyatrosu’nda ‘Hülleci’ oyununu yönetmiştim. O yüzden burada da anlattım. Böyle bir oyun, böyle bir reji yapılarak düzenlenebilir. Hala günümüze söylediği çok şey var. Özellikle kadın sorunu üzerine… Kadının boşanmasının bir erkeğin dudağından çıkacak ‘boş ol’ kelimesine bağlı olmaması gerektiğini belirtiyor. Resmi nikahın sebebi önemini anlatıyor. Boşanmaya iki tarafından karar vermesi gerektiğini vurguluyor. Bu noktada özel bir oyun. Günümüze söylediği hala çok şey var. Hülleci’yi burada(Tiyatro Köyü) çalışmıştık.

Sonra özel bir tiyatrodan Cumhur Bey ve Metin Beyle böyle bir çalışmaya girdik. Oyuncularımız Samsunlu. Samsun’da tiyatroculuk yapan, öğretmenlik yapan, kendi özel işinde çalışan olmak üzere geniş yelpazesi olan bir ekibimiz var.

HABERHAYAT: Samsun’daki Tiyatro Dünyasını nasıl buldunuz?

MEHMET YILDIZ: Ben zaten Devlet Tiyatrosu’nun turneleri kapsamında Samsun’a geliyordum. İyi bir seyircisi var. Samsun’daki özel tiyatrolar ve Samsun’da tiyatro yapan insanlar, çok iyi oyuncular ve bundan da öte çok iyi bir seyirci yetiştirdiği bir gerçek. Bu noktada Samsun’daki özel tiyatroların önemi ve değeri çok büyük… Bizim ekibimizde çok geniş bir yelpazeden oluşuyor. Farklı meslek gruplarında bulunan ağırlıklı olarak orta yaşlı ve haliyle deneyimli bir tiyatro ekibimiz var. Oyuna hazırlanırken birbirimizin deneyimlerinden yararlanıyoruz.  Ben, Hülleci Oyununu zaten üç yıl önce hem oynayıp hem de yönetmiştim. Burada da, Samsun’daki ekibimizle beraber sahneye taşıyacağız. Kasım ayının ilk haftası bir aksilik olmaz ise prömiyer yapacağız.

HABERHAYAT: Oyundan biraz bahsedebilir misiniz?

MEHMET YILDIZ: Oyun aslında Cumhuriyetin ilk yıllarında bir devlet politikası olarak yazılmış. Kadına değer verilmesi, resmi nikahın anlatılması için… Devlet, yeni kurulan bir Cumhuriyetin ne demek olduğunu anlatmak için tanınmış yazarlarına bu tür şeyler yazdırıyordu bir politika. Hülleci de o dönemde yazılan bir oyun. Kadına Medeni Kanunu’la verilen eşit hakların anlatılması amaçlanmış.

Oyunun en güzel tarafı, hikayenin tamamen bu coğrafyanın hikayesi olması… Orta oyunu tipleri sahnede, geleneksel bütün öğeler kullanılmış. Aynı zamanda Batı tarzı komedi tekniğiyle yazılmış. Dolantı komedisi diyoruz biz buna. Başarmak çok bunu. Zaten bunu başarınca da Reşat Nuri Güntekin oluyorsunuz. Reşat Nuri Güntekin dediğimizde aklımıza onun meşhur romanları geliyor ama o aslında çok büyük bir tiyatro yazarıdır. Balıkesir Muhasebecisi ve Hülleci bunlara örnektir. Ayrıca kendi yazdığı romanlarını da yine kendisi tiyatro oyununa çevirmiştir. Güntekin, tiyatroyu çok sever.

Hülleci’de asla dinsel öğelere ve imamlara yönelik bir eleştiri söz konusu değil.  Oyunda Sadece sahte bir imam var. Oyun, “Sahtelere inanmayın, ihtiyacınızı devletin yetiştirdiği imamlarla giderin mesajı veriyor” Bu bakıma özel bir oyun.

 

HABERHAYAT: Bir sanatçı gözüyle Samsun basınını ve Haber Medya Grubunu nasıl değerlendiriyorsunuz?

MEHMET YILDIZ: İlk geldiğimde, ‘Bu kocaman lüks binanın bodrum katında bir yerle’ karşılaşacağımı düşündüm. Ama sonra bu binanın 2 katının tamamen Haber Medya Grubu’nun olduğunu gördüm. Bakınca, Haber Radyo’nun ayrı teknolojiyle donandığını, Haberasks TV’nin stüdyolarının çok güzel dizayn edildiğini gördüm. Haber Gazetesi ile HaberHayat Dergilerinin kendilerine özel ayrı ayrı yerleri olduğunu öğrendim. Çok şaşırdım ve bunu beni binayı gezdiren arkadaşla da paylaştım. Çünkü biz hemen hemen her ilde bu tarz programlara ve söyleşilere katılıyoruz. Gerçek manada derme çatma oluşturulan ve tüm birimlerin bir arada olduğu kuruluşlar görüyoruz. Bu manada Haber Medya Grubu’na ve bu işin arka planında olanları gerçekten tebrik ediyorum. . Yerel bir kuruluş olmalarına rağmen bu özellikleriyle ulusal olmayı bence fazlasıyla hak ediyorlar.

HABERHAYAT: Samsun hakkındaki İzlenimlerinizi bizimle paylaşır mısınız?

MEHMET YILDIZ: Cumhuriyetin kuruluşuna giden ilk adımın atıldığı 19 Mayıs 1919 tarihi Samsun’a çok katıyor. Bunun yanında Samsun’un sanat dünyasının büyüyor olması… Özel tiyatroların Samsun’un kendi sanatçılarını ve güzel seyircilerini yetiştirmesi… Eminim devletin birçok kurumu buna destek veriyordur. Ayrıca ulaşım açısından tramvay da bu şehre çok şey katıyor.

Öte yandan maalesef Samsun’u son zamanlarda üçüncü sayfa haberlerinde sıkça görmeye başladık. Büyümeden kaynaklı yaşanan göçün verdiği kötü etkileri neticede bunlar. Keşke olmasa ama maalesef oluyor. Onun dışında çok keyifli ve güzel bir şehir Samsun.

HABERHAYAT: Türkiye’de tiyatro ve dizi oyunculuğunu nasıl değerlendiriyorsunuz?

MEHMET YILDIZ:  Bu ikisini birbirinden ayıramayız. Çünkü her ikisi de özünde oyunculuk. Şimdi tiyatro eğitimi almış biri dizide oynamasın mı? Ya da hiç tiyatro eğitimi almamış bir kişi sahneye çıkmasın mı?

Şöyle bir gerçek var ama; televizyon dünyası olaya biraz kapital bakıyor. Belki öyle de olmalı; bu konuya pek hakim değilim. Yani şampuanı, kremi, parfümü vb. satmak için o mecrayı kullanmak zorunda. Tiyatro bu noktada ayrılıyor. Tiyatro kendi inandığı duyguyu düşünceyi fikri anlatan bir sanat.

Peki, bizler dizi sektöründe olmalı mıyız? Evet, olmalıyız. Çünkü bizler sinemadan, televizyondan kazandığımız paraları yine tiyatroya yatırıyoruz. Yüzlerini dizilerden çok iyi tanıdığımız birçok insan, zaten ya Şehir Tiyatrolarında ya da Devlet Tiyatrolarında varlar. Buralarda olmasalar bile, İstanbul’da kiraların çok yüksek olduğu semtlerde bulunan tiyatrolarda sahne, dekor ve oyuncu parasına aktarıyorlar. Bundan dolayı tiyatro eğitimi almış sanatçıların Türkiye’nin en ücra şehirlerine tiyatroyu taşıyabilmeleri adına dizi ve sinema sektöründe olmaları gerekiyor.

Televizyon programlarına ulaşma çok kolay. Evinizde en rahat kıyafetleriniz üzerinizdeyken bir kumanda yardımıyla dünyayı karşınıza alıyorsunuz. Bir tıkla her şey önünüze geliyor. Bu zamanda bunun önüne geçilemez. Buraya yer almayalım, etmeyelim diyemeyiz. Dünya bunu gerektiriyor.

Diğer taraftan, geçen yıl Devlet Tiyatrolarında resmi rakamlara göre 2 milyonunun üzerinde bilet satıldı. Televizyonun getirmiş olduğu rahatlığa rağmen oluyor bu. Tiyatro, belirli bir zaman ve masraf gerektirmesine rağmen bu ülkede durmaz, ilerler.

HABERHAYAT: Son olarak eklemek istediğiniz bir şeyler var mı?

MEHMET YILDIZ:  Öncelikle beni konuk olarak davet ettiğini için Haber Medya Grubu’na ve Samsun HaberHayat Dergisi’ne çok çok teşekkür ederim. Gerçekten çok güzel dizayn edilmiş bir ortamda çok güzel insanlarla dolu bir yer. Profesyonel bir tiyatro oyuncusu olarak, bu işi profesyonelce yapan sizlerle daha çok iletişim kuracağız, daha çok birlikte çalışacağız. Aynı şeylere gülüp aynı şeylere ağlayacağız ki; toplum olma özelliğimizi kaybetmeyelim. Kadınlara daha çok önem vereceğiz. Onların anaç ruhlarını, anne olduklarını unutmayacağız. Çünkü toplumu geliştirenler kesinlikle kadınlardır. Kadın gelişirse toplum gelişir. Ve hep tiyatro izleyeceğiz.  Hep elimizden geldiği kadarıyla hep tiyatronun içerisinde olacağız.

Yasir BABA

Fotoğraf: Yasir BABA

Beğene bileceğinizi düşündüklerimiz...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir