YAŞLILIĞA YATIRIM İÇİN PİLATES – Tuğçe Şendur

Share

Sağlıklı bir aktif yaşlanmanın olmazsa olmazı kesinlikle düzenli egzersiz yapmaktır. İlerleyen yaşlarda fiziksel kapasitenin eşik değere yakın olduğunun bilincinde olarak, minimum azalmalar sandalyeden kalkmak gibi en basit günlük aktivitemizi dahi olumsuz yönde etkiler.

Yaşamınıza eklenen bir hastalık atağı, daha önceden sağlıklı olan bir yaşlıyı tamamen bağımlı yapabilir. Bu gibi istenmedik olayları önlemenin yolu kuşkusuz düzenli bir egzersizden geçmektedir. İleri yaşlarda dahil olmak üzere düzenli fiziksel aktivite ile fiziksel kapasite arttırılabilir. Daha geç yaşlarda yapılacak olan egzersizlerde dikkat edilmesi gereken noktaların başında ise bilinçli bir eğitmen gelmektedir. Bu arada sakatlanma riskini en aza indirmek için klinik çalışmalar yapılmasını da önerilerime eklemek isterim. HİRVANSALO VE ARK’a göre; yaşlı bir insanı sürekli egzersiz riski konusunda uyarmak, onu aşırı hassas kılabilir ve fiziksel aktiviteden kaçmaya sevk edebilir. Oysa egzersiz her yaş grubu için gerekli bir aktivitedir. Yaşlığa yatırımda ve yaşlılıkta germe, denge, kuvvetlendirme, yürüme ve en önemlisi düzenli bir şekilde hafta en az 2 kez en fazla 4 kez olmak üzere pilates yapılmalı ve bu konuda yönlendirmeler yapılmalıdır. Egzersiz yöntemleri arasında kondisyon arttırmak için en kolay, en güvenilir ve en emniyetli spor yöntemi kesinlikle yürüyüş yapmaktır. Fakat alanında donanımlı ve güvenilir bir eğitmen eşliğinde yapıldığında çok daha etkili olabilecek ve son zamanların en popüler spor dalı olan pilatesi de göz ardı edemeyiz. Pilatesin faydaları merkez bölgesinin kuvvetlenmesi ve esneklikten ibaret değildir. Tüm vücudu çalıştıran bu sporu düzenli olarak yapmak sırt ağrısını azaltır, kemik yoğunluğunu artırır ve kalp sağlığını destekler. Pilates egzersizleri; genel anlamda direnç ve denge egzersizlerinden oluşmakta olup germe, solunum, gövde kaslarını güçlendirme ve ekstremite kaslarını güçlendirmeyi kapsamaktadır. Lumbopelvik stabiliteyi düzeltme, omurganın segmental mobilizasyonu, omuz, diz, dirsek, kalça ve ayak bileği eklemlerinin mobilizasyonu ve stabilesi, denge ve koordinasyon egzersizlerini içermektedir. Özetle; pilates egzersizleri kas iskelet sistemi bütünlüğünü arttıran, postüral stabilite, gövde kaslarını güçlendiren, eklem mobilitesinde ve yaşlılığa yatırımda temel etkeni oluşturan güven duygusunun artmasıyla pilates en etkili egzersiz ilan edilebilir. Egzersiz kapasitesi, kişinin genel sağlığına, fonksiyonel kapasitesine ve fiziksel aktivitesine göre değişkenlik göstermektedir. Egzersiz yapılması için özellikle yaşlılıkta motivasyon çok önemlidir. Daha verimli bir eğitim için egzersize başlamadan önce mutlaka motivasyon değerlendirmesi yapılmalıdır. Öğrencilerimize verdiğimiz güven sonucunda oluşan gelişimleri görmek ise bizim için kesinlikle paha biçilemez. Pilates dolu bir ay geçirmenizi diliyor ve yaşam kalitesi yüksek bir yaşlılığa yatırım için, pilates diyorum. Zinde kalın.

Tuğçe Şendur

You may also like...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir