Yeni Çağın Trend Egzersizi: Pilates

Tüm dünyada son dönemlerin en “trend” kavramlarından biri de trend. Hayatımızı trendlere göre şekillendiriyor, “trendsetter”ların bir dediğini iki etmiyoruz. Modadan sinemaya, dekorasyondan mimariye kadar hayatın hemen her alanında yükselen trendleri yakalamaya, uygulamaya çabalıyoruz.Siz de bugünlerde anti-aging programlarına katılıyor, detoks kürleri yapıyor ve ekolojik ürünlerle mi besleniyorsunuz? Ya da evinize hırsızları polise bildiren akıllı cihazlar mı yerleştiriyorsunuz? O zaman ya sağlıklı yaşam ya da yüksek teknoloji trendinin etkisi altında kaldınız demektir… Çünkü hepimiz trendlerin peşinde savrulup gidiyoruz. Trendleri yakından takip etmeye, yakalamaya, uygulamaya çalışıyoruz. Müzikte, sinemada, giyimde, yeme içmede yaptığımız birçok egzersiz eğilimin ne olacağına karar verenler ne diyorsa onu benimsiyoruz.Pilates tüm vücudu içeren egzersizler yaratmak için zihin ile vücudu bir araya getirir. Her egzersiz nefes, düzgün duruş ve verimli hareket modellerine dikkat edilerek gerçekleştirilir. Pilates kalbi güçlendirir, dengeyi geliştirir, koordinasyonu artırır ve stresi azaltır. Egzersizler 7’den 70’e herkes için tatmin edici, etkili ve uygundur. Pilates daha iyi hareket etmeyi öğrenme üzerine odaklanır, bu nedenle faydaları günlük yaşamda hissedilir.Pilates fitness merkezlerinde, özel stüdyolarda, rehabilitasyon kliniklerinde, hastanelerde hasta veya son derece formda olan her tür müşterinin sağlığını ve refahını geliştirmek üzere kullanılmaktadır. Günden güne daha fazla insanın katımlıyla, Pilates gelişmeye ve gücünü daha iyi kullanarak, daha kolay ve zarafetle hareket etmek isteyen herkesin ihtiyaçlarına göre evrim geçirmeye devam etmektedir.Pilates metodu bütünsel sağlığa giden yolu göstermektedir. Bilinçsizce tekrar edilen fiziksel bir egzersiz türü değildir. Pilates sağlıklı yaşama bütünsel bir bakış ve yaşam boyu gelişim yöntemidir. Pilates, Kontroloji Yoluyla Yaşama Dönüş adlı kitabının ilk paragrafında şöyle yazmıştır; “Fiziksel zindelik mutluluk için ilk gereksinimdir. “Bizim fiziksel sağlık anlayışımız, gündelik ve rutin işlerimizi içten gelen bir tat ve zevk duyarak, doğal, kolay ve tatminkar bir şekilde yapabilme kabiliyetine sahip, zihni kuvvetli ve bütün kısımları eşit ölçüde gelişmiş bir vücuda erişmek ve bu vücudu korumaktır.”

 

Joseph Pilates, egzersizlerini şöyle tanımlamıştı:

“Sadece üç derste farkı hissedecek, on derste farkı görecek ve 20 derste tamamen farklı bir vücuda sahip olacaksınız”.

Pilates egzersizlerinin amacı; karın ve sırt bölgelerini eşit oranda güçlendirip, vücudumuzun üst kısmında sağlam bir iskelet oluşturmaktır. Pilatese göre vücut merkezi, derindeki kaslarla bel kemiğine en yakın kaslardan oluşur. Klasik egzersizlerde zayıf kaslar zayıflama, güçlü kaslar güçlenme eğilimindedir. Bu da dengesiz adale yapısına, kronik bel ağrısı ve sakatlıklara yol açabilir. Pilates’te kas yapısı bir bütün haline getirilir. Kilo vermeseniz de ince görünürsünüz. Sakatlanmaları zorlaşır. Dayanıklılık artar, metabolizma hızlanır. Her 10 kişiden 8′i, yaşamının bir döneminde, iskelet ve kas sistemi sorununun etkisi altında kalıyor. Omurganın düzgün kullanılmadığı, vücut dengesinin bozuk olduğu oturuş şekilleri, duruş bozuklukları, yanlış oturuş pozisyonlarında uzun süre kalınması ve tekrarlanan hareketler; kaslarda gerilme, yorgunluk ve stres giderek ağrılı kas spazmlarına yol açıyor. Sonucunda kişilerde sırt ve boyun ağrıları şikayetleri ortaya çıkıyor.

Kimler Yapabilir?

Pilates egzersizleri her yaştan insanın rahatlıkla uygulayabileceği bir egzersiz sistemdir. Ayrıca

Pilates egzersizleri engelli bireyler adapte edilebilir böylece fiziksel ve zihinsel rahatlama,

uyum ve vücut farkındalığı sağlanabilir. Dansçılar ve sanatçılar tarafından özellikle tercih edilmektedir çünkü kas gelişimini sağlarken kasları kalınlaştırmadan sıkı bir görüntü sağlamaktadır.Ayrıca Pilates duruş bozukluklarının tedavisinde, esneklik kazanmada ve denge gelişiminde, sakatlık rehabilitasyonunda etkili olarak kullanılabilmektedir.Hamile kadınlarda konsantrasyon ve nefes çalışmalarından programlı olarak yararlanabilirler.

Pilates haftada 4 gün ve 30 dk düzenli uygulanarak, dayanıklılığı, vücutla ilgili farkındalığı ve kas    kuvvetini arttırmaya yarayan bir egzersiz yöntemidir.

-Hareketler akıcı, nefes alıp vermekle kombine ve temel sutunu bozmadan yapılır.

-Dansçılarda, tenis, yüzme ve beyzbol gibi sporlarda çok faydalıdır.

-Kronik bel ve boyun problemi olan hastalarda ağrıların ciddi derecede azalmasını sağlar ve problemin nüks etmesini önler.

Çağımız toplum hayatında, günlük iş temposundan doğan asosyalleşme ve yabancılaşma sorunlarına hareketsizlik de eklenince “OBEZİTE”, “modern insanın” önemli bir sorunu haline geldi. Uzun ve stresli çalıma saatlerinde bilgisayar başında kahve ve kek eşliğinde sürdürülen ofis hayatı bu konuda etkili oldu. Tüm iletişimini bilgisayarlar ve cep telefonları aracılığı ile sürdüren çağımız insanını her pazartesi günü başlamayı planladığı diyet reçeteleri de kurtaramadı.Sanayi toplumunun bu sorunlarını ortadan kaldırmak amacıyla sunulan karmaşık sosyal faaliyetler de pek faydalı olmadı. Sistem insanları salata ile beslenmeye teşvik ederken her gün mantar gibi biten fast-food zincirleri etkisini daha da arttırarak yeni beslenme alışkanlıklarını bizim gibi ülkelere de pazarlar duruma geldi. Batının sağlıksız beslenme alışkanlıklarının yanında tüm bunlara reçete olabilecek. Pilates gibi yöntemleri de öğrendik. Ancak pek çok şeyi araştırıp öğrenmek yerine kulaktan dolma bilgiler ile öğrenmeyi alışkanlık edinmiş toplumumuz, bu konuda da ne yazık ki ikinci yöntemi tercih etti. Herkes birden bire pilates uzmanı kesildi. Spor salonu açmak, zayıflama kampları düzenlemek ve tabi ki Pilates bu konudan bir haber insanların elinde bir rant aracına dönüştü.Gündelik yaşantımızda yaptığımız her hareketleri gerek kontrollü gerekse kontrolsüz tamamını pilates bünyesinde toplarsak hem fiziksel anlamda hem de ruhsal yönden daha fazla ilerlediğimizi görmemiz mümkün olabilir. Egzersizlerimizde öncelikle bedenimizin tüm kontrolünün bizde olması gerekir. Örnek verecek olursak karın bölgemizi çalıştırdığımız bir egzersizde bacaklarımıza tam hakim değilsek ve kontrolümüz dışına çıkarsa karın bölgemize yaptığımız egzersizden tam verim almamış olacağız. Bunun diğer bir nedeni ise aynı anda zihnimizide kontrol altına alamamızdır.Bedeni kontrol altına almanın diğer bir yolu ise nefestir. Aslında egzersizin temelini olışturan faktördür.Bu nedenle nefesimizi her aldığımızda ve her nefes tutuşumuzda aynı zamanda da irademize hakim olmuş oluruz. Doğru ve derin nefes almayı tamamen öğrendiğimizde biliriz ki gevşemeyide öğrenmiş oluruz.Bir başka değişle nefes alıp verme bir gevşeme yolu olduğu gibi gevşeme egzersizleri içinde, egzersizin büyük bir parçası olarak da kullanılacaktır.Pilates’e göre: devamlı, düzenli ve akılcı bir şekilde yapılan vücut geliştirme sayesinde günlük işlerimizi daha kolay, daha doğal ve daha doyurucu bir hale getirmek mümkündür. Pilates’ in özünde, daha sağlıklı ve mutlu bir yaşama ulaşmanın ve yaşamdan maksimum doyum kazanmanın ipuçları olduğu unutulmamalıdır.

Pilatesli günler

Ayşenur AKÇA – Pilates Eğitmeni

 

Beğene bileceğinizi düşündüklerimiz...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir